In- en outputs

Naast de benodigde sensoren om het injectie- en ontstekingssysteem goed te kunnen laten werken kunnen we nog enkele andere aansluitingen maken die het systeem informatie geeft over de omstandigheden, of de bestuurder waarschuwt over de draaiomstandigheden.

In- en Outputs kunnen we onderverdelen in een aantal verschillende secties.

  1. Digitale inputs
  2. Analoge inputs
  3. Digitale outputs
  4. Analoge outputs

Verder kunnen we de aansluitingen onderscheiden in "aktive high" en "aktive low". Ofwel sluit je de draad aan op de plus van de accu of aan de massa, stuurt de output een spanning uit.

Met behulp van deze inputs kunnen we bijvoorbeeld te kennen geven of er een bepaalde status is:

koppeling ingedrukt, schakelaar verbonden aan de plus en aan digitale input aktive high --> Launch controll of flat-shift aktief

Een pin aan massa door schakelaar, aktive low --> 2e kenveld set geaktiveerd voor bijvoorbeeld bi-fuel.

Maar ook kunnen we met outputs sturen met de digitale outputs:

Boven een x toerental kunnen we een output programmeren "aktive high" te gaan. We kunnen daar nu een LED lamp op aansluiten als shiftlight.

Boven een x temperatuur van de inlaatlucht kunnen we de sproeiers voor de intercooler aktiveren door een relais te bedienen met een geprogrammeerde aktive low schakeling.

Maar er zijn ook analoge in- en uitgangen mogelijk. De uitgangen zijn meestal PWM gebasseerd. PWM = Pulse Width Modulation. Een analoge ingang kan bijvoorbeeld een wideband lambda contoller zijn. Deze geven een 0-5 volt signaal af. Maar ook een EGT meter en een MAP sensor kunnen we op deze manier aansluiten.

 

 

 
< Vorige   Volgende >