Elektronische ontsteking
  

COP

De verdelerontsteking is eigenlijk een redelijk achterhaald systeem. Ze is onderhevig aan slijtage, er zitten mechanische onderdelen in welke na verloop van tijd niet gangbaar meer zijn zoals de vaccuum vervroeger. In de verdelerkap hoopt zich koolstof op waardoor de vonk op de verkeerde plek kan uitkomen. Daarnaast is de vonkenergie gelimiteerd. V8 motoren hebben last dat boven de 5000 toeren onvoldoende laad-tijd beschikbaar is voor de bobine. Dat kán anders.

Zo is het mogelijk de verdeler massief uit te voeren zodat deze geen mechanische delen meer bevat. De ECM bepaald dan het ontstekingstijdstip en deze is met de computer volledig instelbaar op toerental en motorbelasting.

Kenveld voor ontstekingstiming

Een stap verder is de gehele verdeler elimineren. Dit kan door plaatsing van een toerentalopnemer op de krukas en het plaatsen van een DIS bobine of Coil-On-Plug penbobine. De bobine's worden nu onafhankelijk van elkaar aangestuurd en zorgen zo voor de vonk op de juiste plek. Geen bewegende delen meer. Meer vonk-energie beschikbaar op de juiste plek. Dit kan aanmerkelijk schelen in de performance, het aanslaan van de motor bij een koude start en de emissie. Ook voor auto's waarvoor geen onderdelen meer te koop zijn is dit een interessante optie. Aftermarket verdelersystemen zijn vaak behoorlijk prijzig. Bovendien werken ze enkel op vervroeging op toerental. Het is goed te weten dat er een alternatief is dat de verdeler overbodig maakt. De onderdelen daarvoor zijn in onze shop ruim aanwezig.

Coil On Plug (COP)
De penbobine in de bougieschacht.

Het is leuk om te weten dat een motor met een goede brandstof / lucht samenstelling goed zal functioneren, maar dat uiteindelijk een krachtige vonk op het juiste tijdstip zorgt voor het daadwerkelijke vermogen van de motor. Het mengsel kan nog zo goed zijn maar als het niet ontstoken wordt of 10 graden te laat is al het vermogen weg. Als de vonk te vroeg komt dan treed er detonatie op en zal de motor zeer snel kapotlopen. Dit is helemaal het geval bij turbo motoren.

Op de rallywagen van team RACEMIJ testen wij in het veld met verschillende settings. Met het veranderen van het ontstekingstijdstip van maar 1 graad konden wij veranderingen in rondetijden zien. De vooraf ingestelde voorontsteekhoek bij een vermogenstest bleek in de praktijk niet te voldoen. Het is dan wel zo prettig om regelrecht controlle te hebben op het ontstekingskenveld zonder de ECU opnieuw te moeten "chippen".

Tomcat met verdelerloze ontsteking

De Landrover Tomcat die door ons is voorzien van een verdelerloos ontstekingssysteem. Zie ook de project-pagina van deze auto.

      

 

 

 
< Vorige   Volgende >