Subaru Boxer

Ik heb dit draaiende lesmodel gemaakt voor de IVA Driebergen. Het doel was inzichtelijk maken wat er nu precies in "het zwarte kastje" van de auto gebeurd. Een open motormanagement systeem geeft daar prima inzicht in.

Subaru1

Ik heb samen met de technische dienst van de IVA de motor op een bok geplaatst. Koelsysteem, benzinesysteem en uitlaat werden opnieuw aangelegd. Daarnaast kwam er een oude, grote computerkast naast de motor te hangen. Een TFT scherm complementeert het verhaal.

De motor werd voorzien van diverse features om voor de student inzichtelijk te maken wat voor akties het motormanagement systeem pleegt om de motor zo goed mogelijk draaiende te houden. Ik noem een paar leuke features:

Een knock-sensor: Omdat het lastig is bij een onbelaste motor een knock (pingel) teweeg te brengen werd een klein aambeeldje gemonteerd. Hierop kan men met een hamer slaan. De ECM vangt dit op als detonatie en in het scherm is te zien dat het ontstekingstijdstip verlaat wordt.

Een EGT sensor in combinatie met "Table switching". Door met de schakelaar een andere Fuel-table en ontstekingsmap te kiezen (arm mengsel / laat ontstekingstijdstip) worden de uitlaatgassen enorm warm. De student kan aan de meters zien wat er mis gaat en aan de uitlaatgas temperatuur meting zien dat de motor erg warme gassen produceert.

Een dubbele fan-controller: bij een gegeven temperatuur gaat de fan op halve snelheid draaien. Boven een andere temperatuur gaat de fan op volle snelheid draaien.

Lambda regeling: Natuurlijk is de motor voorzien van een lambda regeling. De regeling grijpt in net boven stationair toerental. Je kan dan zien dat de ECM het mengsel bijstelt om de juiste samenstelling te behouden.

Geregelde stationairloop: De motor heeft een PWM fast-idle valve. Het is goed te zien dat deze klep bij koude motor wat verder open staat als de motor nog moet warmdraaien om zo een wat hoger toerental te verkrijgen en de niet verbrande brandstof te compenseren. Ook is de extra ingespoten brandstofhoeveelheid inzichtelijk te maken. Daarnaast zie je de meter uitslaan zodra de fan aanslaat. De motor moet dan harder trekken aan de dynamo.

Subaru2

Kortom, deze Subaru motor uit een Legacy zit vol met grappen en grollen. Het ultieme speeltje voor de automotive student. Wilt u bij uw opleiding ook zo'n motor ? Neem dan vooral contact met mij op via het contactformulier. Ik help u graag verder !

Ow ja... Speciaal voor dit project hebben we de software aangepast. Zo zijn alle menu's verdwenen en kunnen de leerlingen geen variabelen veranderen. Dit om te voorkomen dat de motor in vlammen opgaat door overvloedige benzineinspuiting van een tunende leerling.. Verder hebben we de onderschriften bij de meters vertaald. Wel zo handig. 

 
< Vorige   Volgende >