LPG producten

Voor de wat oudere auto's was er tot voor kort maar 1 LPG systeem beschikbaar:

Het bekende mengstuk-systeem.

De problemen zijn bekend. Slechte mengselsamenstelling, back-fires, sterk vermogensverlies op benzine en op LPG, Kleppenschade door te arm mengsel, noem maar op.

Ik heb hiervoor een alternatief ontwikkeld dat bestaat uit LPG injectoren die worden geplaatst vlak bij de inlaatklep.

 

Verdamper en injectoren
Verdamper met injectoren voor een viercilinder.

 

DS 2.3 i.e. LPG
Een Citroën DS 2.3 i.e. LPG in aanbouw

Montage is eenvoudig, het kan op ieder spruitstuk. De injectoren worden gestuurd door een afregelbare injectiecomputer. De voordelen zijn legio: perfecte mengselsamenstelling, minimale hoeveelheid LPG in het spruitstuk waardoor backfires niet meer optreden, geen vermogensverlies op benzine, minimaal op LPG, zuinigere loop, minder thermische belasting en ga zo maar door. De bestaande dampgas injectiesystemen kopieeren het benzine inspuitpatroon hetgeen nogal afwijkt van het LPG inspuit patroon. Daarnaast is er vaak geen terugkoppeling van een lambda-sensor waardoor u dus nog steeds met het verkeerde mengsel rondrijdt.

Veel van mijn klanten hadden reeds een LPG installatie in de auto maar waren daar na de zoveelste backfire buitengewoon ontevreden over.

Zo zijn er dus nogal wat mogelijkheden:

-U heeft al een LPG tank en leiding of u heeft nog helemaal geen LPG installatie in de auto.

-U wilt de complete installatie laten verzorgen

-U wilt alles, of een gedeelte zelf inbouwen

Ik kan u de onderdelen leveren die u nodig heeft: Tank, injectoren, sensoren, computer, software, leidingen. Uiteraard kan ik u begeleiden met uw project zodat u zeker zult slagen. Ook kan ik de volledige inbouw voor u verzorgen. U krijgt dan uw auto na een week weer terug met een perfect werkende LPG installatie, afgesteld en wel.

De installatie is toepasbaar op IEDERE Otto motor. Van motorfiets tot Amerikaanse V8. Carburateur, L-Jettronc, LH-jettronic, D-jettronic, K-jettronic en KE-jettronic. Dit is mogelijk omdat het systeem in tegenstelling tot alle andere electronische systemen NIET afhankelijk is van de inspuitpuls van de benzine injector. Het is een volledig autonoom systeem.

Zelfs LPG inspuiting bij een Dieselmotor is mogelijk met dit systeem. Dit wordt al jaren gedaan in de vrachtwagen industrie, maar is nu ook interessant voor campers door de toegenomen Dieselprijzen en de beschikbaarheid van LPG in Europa.

Daarnaast is het bij motoren met electronische benzine injectoren mogelijk 2 verschillende brandstoffen met 1 systeem te besturen. U kunt dan de lucht-massameter verwijderen. Deze is vaak stuk of werkt slecht. En de L-jet en K-jet kleppen nemen 10-15% van het vermogen van de motor weg. Tevens is het mogelijk het ontstekingssysteem een upgrade te geven.

Mócht LPG een keer uit de gratie raken bij de overheid: de installatie is aanpasbaar zodat deze ook op Aardgas kan functioneren. De tank dient dan vervangen te worden door een CNG tank met drukregelaar. Aardgas is door middel van een speciale compressor thuis te vullen en langzaamaan komen er meer en meer tankstations.

Ik krijg heel veel vragen over de kosten van dit systeem. Op zich vallen deze erg mee, maar een installatie GOED inbouwen is arbeidsintensief en kost dus zeker wat geld. Voor een typische viercilinder van bijvoorbeeld een Mercedes W123 230E de onderdelen kosten:

  • 1. een vrij programmeerbaar motormanagement systeem: v.a. 249 euro.
  • 2. Benodigde sensoren: 40 euro
  • 3. Benodigde Lambda-sensor: 175 euro (wideband). Deze kan later gedemonteerd worden al zal ik dat niet aanraden. Ik zou de installatie kunnen afstellen voor u zodat u deze kosten uitspaart. U bent dan eenzelfde bedrag kwijt aan arbeidsloon, maar dan heeft u wel een afgestelde motor.
  • 4. Een LPG motorkit: 265 euro.
  • 5. Een stelpost voor bedrading, zekeringkast, relais e.d. 100 euro.
  • 6. Een stelpost voor een cilindertank met koperleiding en kofferset: 350 euro

Totaalbedrag aan onderdelen:

Een kleine 1200 euro (inclusief BTW) aan materiaal.

Inbouw kan ook door ons verzorgd worden. Hou dan rekening met een bedrag vanaf zo'n 2500 euro inclusief bovengenoemd materiaal, plaatsing tank, RDW afmelding, automatische brandstofomschakeling (bij injectiemodellen), afstelling en uitleg over het systeem.

Stuur ons een bericht met uw wensen en wij sturen u graag een vrijblijvende offerte toe.

 
< Vorige