BMW 528 E12 (3.5i LPG)

De eigenaar van deze BMW E12 528 heeft zelf de installatie ingebouwd maar was vastgelopen. Er zaten hier en daar wat foutjes in de draadboom. De benzine installatie deed het niet meer naar behoren door een vastgeslagen luchtmassameter door een eerdere backfire van de eerdere installatie. Weer een voorbeeld van iemand die het goed zat was met de conventionele manier van LPG toedienen. Dit werkt niet goed op een injectiemotor.

BMW

Na wat sleutelwerk aan de bedrading en een check-up van het motormanagement systeem kreeg ik de auto aan de gang op LPG. Na een proefrit bleek de ontsteking ook niet meer de sterkste te zijn. In de kofferbak lag er al een DIS bobine klaar. Deze werd dan ook snel geïnstalleerd en nu heeft de BMW dus ook een aanpasbare ontstekingscurve en een mooi krachtige vonk.

Persoonlijk vind ik de bedrading niet heel mooi zitten. Ze was ook nogal complex aangelegd. Dat is kennelijk toch een kunst appart. Ik ben druk doende een goede kabelboom te ontwikkelen die het inbouwen van een dergelijke installatie enorm moet versimpelen. Eventueel is het mogelijk de luchtmassa meter dan te schrappen en ook de benzine injectoren over te nemen door het motormanagement systeem. Dit zal voor de BMW eigenaren goed in de oren moeten klinken. Er gaat ongeveer 15% van het vermogen verloren door de lucht-massa meter.

BMW bedrading

Nadat alles in orde is gemaakt heb ik de auto netjes afgesteld.

Ik ben door de eigenaar gevraagd om ook op de technische dag van de BMW club te komen. Dat sla ik zeker niet af. Fantastische auto's. Stuk voor stuk. Met fantastische motoren.

Job done !

 
< Vorige   Volgende >