IAT

Air Intake Temperature Sensor

Intake Air Temparature Sensor

 

De IAT sensor lijkt op de CLT sensor. Ze gebruiken hetzelfde element, maar hebben een ander huis. De IAT sensor is zo gemaakt dat deze snel reageert. Ze wordt ook wel "open element sensor" genoemd.

Deze sensor bepaald samen met de MAP sensor de dichtheid van de lucht in het spruitstuk. Daarmee wordt dus de hoeveelheid zuustof die de motor aanzuigt vastgesteld. Met een temperatuurschommeling moet het mengsel flink aangepast worden: zo'n 8% per 20 graden verschil.

Naast de bepaling van de hoeveelheid zuurstof die de motor tot zich kan nemen kunnen er ook andere features aan deze sensor hangen. Bijvoorbeeld een aanpassing van het ontstekingstijdstip bij turbo-motoren. Als de inlaatluchttemperatuur toeneemt zal het mengsel sneller ontbranden in de cilinderkamer en kan detonatie optreden. Bovendien zou er een functie aan toegekent kunnen worden die de intercooler met water besproeit als de inlaatlucht temperatuur te ver stijgt boven een X belasting of turbodruk.

 
< Vorige   Volgende >