CLT

Coolant Temperature Sensor

CLT

De koelvloeistof temperatuur sensor is een NTC weerstand element (Negative Temperature Coëfficient). Ze is verpakt in een behuizing om de de sensor te beschermen tegen de invloeden van het koelvloeistof. De sensor is in meerdere vormen en maten te verkrijgen.

De eigenschappen van de diverse sensoren zijn verschillend. Zowel Adaptronic als KdFi zijn voorgecalibreerd op de NTC curve van Bosch sensoren. Maar ook andere sensoren kunnen gebruikt worden na een (software) calibratie.

De koelvloeistoftemperatuur sensor is een belangrijke sensor. Tijdens de koude start kan de Ottomotor tot wel 60% meer brandstof nodig hebben om te starten en te blijven lopen. Dit komt omdat een deel van de brandstof neerslaat op de koude wanden van de motor en vloeibaar in de verbrandingskamer komt en slecht tot ontbranding komt. De koelvloeistof temperatuur sensor stelt de toestand van de motor vast en kan zo de koudestart hoeveelheid aanpassen. Toepassen van een extra koudestart injector is niet meer nodig. Het systeem spuit gewoon meer brandstof in met de aanwezige injectoren. Een motor met deffect aan de CLT sensor kan zeer lastig te starten zijn. Afhankelijk van het toegepaste motormanagement systeem kan het zijn dat het mengsel te rijk wordt onder normale omstandigheden als de sensor een storing heeft.

Verder kan het systeem aan de hand van de motortemperatuur nog enkele zaken regelen of de bestuurder informeren. Zo kan er een temperatuurgevoelige toerenbegrenzer ingesteld worden, er kan een E-fan (electrische radiatorventilator) aangestuurd worden, maar er kan ook een indicatielampje op het dashboard aangestuurd worden indien de motor te warm wordt.

De toegepaste sensor dient van het 2-draads type te zijn en mag geen electrisch contact maken met het motorblok. Dit is eenvoudig vast te stellen door met een Ohm-meter de weerstand op te meten tussen de behuizing en 1 van de 2 pinnen op de sensor. Mocht de sensor toch verbinding maken dan kan het zijn dat de temperatuurwaarde in het systeem gaat "spiken" waardoor de mengselsamenstelling onregelmatig wordt. De koelvloeistof temperatuur sensorwaarde dient dus mooi stabiel te zijn.

 
< Vorige   Volgende >