Lambda

Lambda-sensor 

De lambda-sensor deed in 1980 zijn intrede, maar sindsdien is er veel veranderd. De standaard lambda-sensor, zoals we deze nog steeds in moderne auto's tegen komen, is een sensor met een zeer beperkt meetbereik. Een stochiometrisch mengsel is zeer goed meetbaar, maar een Ottomotor wil onder vollast graag een wat rijker mengsel om beter te presteren en te koelen en onder deellast een arm mengsel voor economie. Zie de eigenschappen van het mengsel hieronder:

De lambda sensor die het meest is toegepast kan echter deze bedrijfsomstandigheden niet meten. Voor de VW Golf VR6 is destijds een nieuwe sensor ontwikkeld. VW wou de VR6 invoeren voor de Amerikaanse markt. Maar ze voldeed niet aan de strenge Californische emissie-eisen. VW ontwikkelde samen met Bosch een nieuwe lambda-sensor die we nu kennen als LSU sensor. Deze sensor heeft de eigenschappen zeer snel te kunnen meten, zo snel dat ze per verbrandingsslag kan zien of het mengsel juist was. Zo kon het management systeem van de VR6 motor per injector het mengsel bijstellen indien nodig.

Het prettige van deze sensor is voor ons dat ze kan meten binnen het bereik waarbinnen wij zowel veel vermogen van de motor krijgen als wanneer we draaien onder "arme" omstandigheden waar wij benzine sparen. Door een dergelijke sensor toe te passen kunnen wij het ideale mengsel onder iedere motorbelasting vaststellen en indien nodig corrigeren. Er zijn aardig wat verschillende merken op de markt, dus er is keuze genoeg. Er is echter 1 merk dat bij ons zo vaak stuk is gegaan dat wij ze niet meer willen verkopen: De Innovate Motorsports LC-1. Wijwerken graag met de systemen van Tech-Edge vanwege de kwaliteit, betrouwbaarheid en prijs.

Tech-Edge
Tech-Edge Lambdameters te vinden in onze shop en ook hebben wij
een pagina gemaakt over de leverbare TechEdge produkten.

De enige sensor die zich goed laat toepassen op een vrij programmeerbaar motormanagement systeem is dus de UEGO LSU lambda-sonde met controller. Op onze KdFi zit al een voorbereiding voor een controller dus hoeft u geen externe controller aan te schaffen. Toch adviseren wij het gebruik van de TechEdge boven de optionele JAW. De Adaptronic kan  met TechEdge serieel communiceren. En dat is een stuk veiliger dan een analoge verbinding omdat de Adaptronic een eventuele storing zal herkennen.

Wij adviseren u graag waar u de lambda-sensor het best kunt plaatsen.

 

Tech Edge 2J1
De TechEdge 2J1 v.a. € 189 inclusief sensor
TechEdge 3H1
Vlaggeschip 3H1 met dubbele wideband aansluiting voor V motoren.

 

 
< Vorige   Volgende >