VW Golf1 1.8T GTi

Deze prachtige VW Golf 1 is voorzien van een AJQ motor uit een Audi TT. Dit is een 180 PK motor met turbo.

Golf 1 1.8T GTi

De motor was voorzien van een Digifant systeem. Er was een verdelerontsteking aangebracht op de nokkenas. De bedrading zag er bij deze auto heel redelijk uit, maar de motor hield in bij vol gas en dit verminderde na het losnemen van de koelvloeistof temperatuur sensor. De motor liep dus te arm.  Tijd voor de metamorfose.

VOOR:

Digifant

Al de bedrading werd verwijderd. Vervolgens werd er een nieuwe KdFi ingebouwd en werd de volledige motordraadboom vernieuwd door een custom kabelboom. Tevens is er een TechEdge 2J1 met LX-1 display geplaatst. De motorkabelboom hier in aanbouw:

Kabelboom in aanbouw

De verdelerkap zit er nog wel op, maar heeft geen andere functie meer dan de olie van de nokkenas tegenhouden. De motor heeft haar Coil on Plugs weer terug.

Coil on Plug

Mocht u het doel ontgaan van de Coil on Plugs:

Door het toerental op te nemen aan de VR sensor op de 60-2 schijf aan de krukas in plaats van aan de HALL sensor in het verdelerhuis heeft de motor een veel preciezer ontstekingstijdstip gekregen. Bovendien zit er geen bougiekabel meer tussen de bobine en de bougie waardoor de bobine haar vonkenergie maximaal door kan geven aan de bougie. De vonk die daaruit voortkomt is gevaarlijk voor de mens. Maar zal het mengsel onder hoge druk nog gemakkelijk kunnen ontsteken. Daar hoort natuurlijk een afbeelding bij.

Spark

Dit is een afbeelding van de actuator test. Op deze manier kan ik mijn aansluitingen controleren en vaststellen of alles werkt. De motor hoeft daarvoor niet te lopen. Indien ik alles van te voren test weet ik zeker dat de motor de eerste poging met de startmotor zal lopen. Het is mogelijk een vlamboog van meer dan 5 centimeter te trekken. Dit is echter gevaarlijk. De vonk zou over kunnen slaan op een onbedoelde plek (mijn hand) en als er missers optreden (te grote afstand) kan de bobine beschadigen. Geloof mij: dit is een heftige vonk die veel lawaai maakt.

Het eindresultaat is Wolfsburg in schaapskleren. De auto laat zich gemakkelijk en soepel rijden. Maar pas op indien het gas wordt ingetrapt. Een beschaafde snor uit het vooronder, wat gesis en een teller die te snel naar de 200 snelt. Er bestaat iets als te veel vermogen. De eerste 3 versnellingen zijn niet bruikbaar op nat wegdek als men het gas te diep intrapt. Er bestaan geen vervelende automobilisten meer. Een tikje op het gas en je bent in een andere dimensie..

Hoeveel plezier kan je hebben met een Golf 1.... Erg veel. Als je de juiste motor met een goed motormanagement systeem monteert. Onbeschrijfelijk veel plezier.

Filmpjes !

Lol met de Golf:

http://www.youtube.com/watch?v=BYuW-IuE5PQ

COP test:

http://www.youtube.com/watch?v=AbSCELOXcMk

 

 

 
< Vorige   Volgende >