230 TE

Deze prachtige Mercedes W123 230 TE met mechanische brandstofinspuiting (K-jettronic) is bij ons in de werkplaats gekomen voor een ombouw naar LPG dampgas injectie.

230E

De W123 steekt fijn in elkaar. Het is een prettige auto om aan te werken. Alles is degelijk afgewerkt, er is ruimte en de motor lijkt zijn tijd voorruit. Het is een relatief saaie 2.3 viercilinder, maar ze doet haar werk zonder al te veel lawaai, geeft een mooi koppel en tot mijn verbazing: maakt zelfs graag toeren.

De K-jettronic is natuurlijk altijd een appart verhaal. Zomaar een mengstuk LPG systeem inbouwen zal vroeg of laat tot complicaties leiden. Veel LPG inbouwstations maken daarom diverse aanpassingen om backfires te "voorkomen". Ze voorkomen echter de backfires niet, ze trachten enkel de destructieve gevolgen te voorkomen. Vaak geven die maatregelen echter weer andere problemen. De CIS weegklep die niet meer in balans is, valse lucht langs deze "explosie ventilatiekleppen" en het is natuurlijk niet zoals het bedoeld is.

De oplossing voor deze wagens is relatief simpel. Bouw een LPG dampgas injectie systeem in dat met behulp van electronica de juiste hoeveelheid LPG afpast op de behoefte van de motor. Door de LPG vlak bij de inlaatklep in verdampte toestand te injecteren behoort het gevaar voor een schadelijke backfire totaal tot verleden tijd.

W123

Door het toepassen van diverse sensoren kan de juiste inspuithoeveelheid zeer precies bepaald worden en past deze zich ook aan aan veranderende omstandigheden zoals de temperatuur van de inlaatlucht. Wist u dat het mengsel per 20 graden temperatuurverschil maar liefst 8% aangepast zou moeten worden ? Op een standaard verdamper/mengstuk systeem ontbreekt deze regeling in zijn geheel.

De inspuiting wordt achteraf permanent gecontroleerd door een TechEdge Wideband Lambda-sonde. De inspuitcomputer ontvangt dat signaal en zal zelfstandig continu het mengsel op de voor ingestelde waarde afregelen. De inspuiting is dus altijd optimaal. Dit voorkomt inzakkende kleppen door een te arm mengsel. De koppakking gaat langer mee doordat het mengsel nooit meer te arm wordt. Mengstuk systemen hebben de eigenschap stationair zeer rijk te lopen, maar onder vollast vaak te arm te gaan lopen. Precies omgekeert aan wat wenselijk is.

Voor we de W123  onder handen namen hebben we eerst een stukje gereden met de auto. Een comfortabele reiswagen. Pakt op benzine prima op. Niet echt een vlotte wagen. Maar: helemaal niets mis mee. Na de ombouw bleek de K-jetronic echter te arm te zijn afgesteld. Hierdoor voelde de auto dus niet vlot aan. Op LPG is het mengsel tot in perfectie afgesteld en dat was te merken. De auto liep niet verkeerd op benzine, maar op LPG nog veel mooier. De auto pakt mooi op, is zeer soepel en pakt een acceleratie van 120 naar 150 met gemak en vinnigheid en zeker zonder vermoeidheid. De auto is feller en rijdt lekkerder op LPG dan op benzine... Dit komt vaker voor met dit LPG injectiesysteem...

LPG injectie in Mercedes W123 230E

Dit systeem is zeer slim ingebouwd. De computer zit in het interieur onder het dashboard waar vrij veel ruimte is en waar het mooi droog is, al is de computer waterdicht. De kabelboom loopt onzichtbaar achter de motor langs onder het luchtfilterhuis. De bestaande draadboom is volkomen ongemoeid gebleven. De LPG computer bepaald of er overgeschakeld mag worden. Zodra de motortemperatuur een X waarde bereikt schakelt de installatie over op LPG. Mocht de computer niet werken om welke reden dan ook, dan blijft de motor gewoon op benzine rijden. Tevens is er ingesteld dat bij het starten van een warme motor er nog kort op benzine wordt gereden. Dit om nog wat benzine door de CIS injectoren te laten stromen zodat ze niet vervuilen door verdampende benzine. Zo blijft de K-jetronic goed werken. De omschakeltemperatuur en de inschakeltijd is middels een laptop instelbaar, indien de klant het wenst kan dus ook onmiddelijk op LPG gestart worden.

De K-jetronic is op zich een goed brandstofinjectie systeem. Het werkt goed, mits in goede staat. Maar de auto's met deze installatie zijn inmiddels ruim 25 jaar oud en vaak heeft de installatie de sporen van de tijd en gebruik al in zich zitten. Als er een LPG installatie met mengstuk in heeft gezeten is de luchtweger vaak ontzet geraakt. Verder verdrogen de rubbers van de CIS injectoren vaak waardoor valse lucht gezogen wordt op een individuele cilinder en dit verhoogt het backfire risico bij een reguliere LPG installatie enorm. De CIS injectoren vervuilen vaak door aanslag in het systeem. Het toevoegen van een injectorreinigingsmiddel weekt het vuil los van het systeem. Maar door het ontbreken van een filter in de injectoren zullen deze daardoor juist eerder verstoppen. Een verkeerd afgestelde K-jetronic installatie kan problemen geven: verhoogd brandstofverbruik, of slijtage aan zuiger door overhitting indien een injector onvoldoende inspuit door verstopping. Het reviseren van een CIS injectie systeem kan zeer prijzig zijn. Op LPG overschakelen is daarom geen slecht alternatief voor een slecht werkend K-jetronic systeem. Helaas beseffen weinig mensen op tijd dat een reguliere LPG installatie op een motor met K-jetronic tot nog meer problemen zal leiden. De meeste LPG inbouwstations staan inmiddels niet meer zo positief tegenover een LPG inbouw op een auto met K-jetronic. En dat is niet voor niets. Wij hebben echter een 100% veilige en betrouwbare installatie die vergelijkbaar is met een moderne G3 installatie of deze overtreft.

 

 
< Vorige   Volgende >