Rally & Race preparatie vormt een steeds groter aandeel van onze projecten. En we zijn ook bijzonder succesvol. Er zijn al heel wat competitie-wagens omgebouwd met behulp van onze motormanagement systemen. Er zit een wezenlijk verschil in het tunen van een auto die gebruikt moet worden op straat (wij moemen het liever fijn-afstellen) en een auto die op het circuit moet presteren. Toch zijn er veel kruisbestuivingen. Er is veel info te halen uit de datalogs die tijdens races en rollenbank-sessies worden gemaakt. We zijn begonnen met het "Tomcat" project. Dit is de auto van Alfred van Gelder, team RaceMij. De wagen en electronica heeft zich in het eerste seizoen kranig geweerd. Door de kabelboom geheel nieuw op te zetten heeft ze zich bijzonder betrouwbaar bewezen. De Tomcat heeft inmiddels een nieuwe, krachtigere motor gekregen en deze hebben wij een "straat-tunings-sessie" gegeven. Deze afstelling hebben wij op de rollenbank gecontroleerd en bleek spot-on te zijn. We hebben wat kleine veranderingen aan de afstelling kunnen aanbrengen waardoor het oppakken nog sneller ging. We kwamen met deze 5-liter Rover V8 op een bizarre 500Nm, waarvan 80% aanwezig boven de 1500 toeren tot de rode streep en 300Pk bij 5000 RPM. De motor is opgebouwd voor koppel en dat hebben we gekregen.  In eerste race met de nieuwe motor was de beloning groot. Er bleken 3 auto's overduidelijk het veld van Bowlers, Tomcats, Defenders en Discovery's en Landcruisers te overheersen. De Tomcat dook steevast als eerste de bocht in na het rechte stuk. Prachtig om te zien dat een door ons getunede auto het zo goed doet dat zelfs volledig geprepareerde Parijs Dakar auto's het nakijken hebben. Er zijn veel meer successen. Een Alfa 75 Turbo van IT Studio Hoorn werd voorzien van een KDFI. Voorheen draaide de motor op diverse chips en was niet duidelijk of de motor op de juiste settings reed. KDFI liet ons de motor volledig beheersen. We hebben een grove fuel-mapping bij elkaar gereden en vervolgens op de rollenbank de vollast afstelling voor elkaar gemaakt. Het was allemaal bijzonder kort dag, maar de eerstvolgende race reed de auto vooraan. Ze behaalde de overwinning in het eerste raceweekend van dit seizoen van de Squadra Italia Cup op Zandvoort. Wij bouwen veel BMW's om. Voor diverse modellen zijn Plug en Play ECU's leverbaar. Het installeren van zo'n ECU levert aardig wat extra vermogen op doordat de luchtmassameter (M20 en M30 motoren) weggelaten mag worden. De motor pakt feller op en krijgt meer PK's. Bovendien kan de ECU nu optimaal worden afgesteld op andere aanpassingen zoals nokkenassen, verhoogde compressieverhouding e.d. "Auto reed Super, bedankt nog. 2.03.60 was mijn snelste tijd met wat verkeer erbij en ik heb beduidend meer vermogen dan mijn maat in de auto want ik reed 2 sec sneller. Dus alles bij elkaar het werk en de energie waard geweest!" Met vriendelijke groet, Erwin Team v.d. Heuvel rijdt met een Kadett GSi in de autocross. De auto is voorzien van een C20XE motor. Al jaren hadden zij het idee dat de motor niet helemaal lekker liep. Maar ze konden de vinger niet op de zere plek leggen. Uiteindelijk is dankzij de versoepeling van het reglement een vrij programmeerbaar systeem binnen bereik gekomen. Wij volgen dit team en wensen ze veel succes ! Een Low-Budget Volvo 343 Turbo werd voorzien van een inbouwkit van KDFI met een TechEdge wideband lambda-controller. Wij kregen een mailtje van een zeer enthousiaste bestuurder, Erik Buijs, dat hij 2e was geworden in de Skylimit Streetlegal driftcup. 
De Alfa 155 2.0TS van H&S Corse is door ons voorzien van een Motronic-ombouw naar de KDFI kit. De eerste races zijn rustig verlopen maar de motor presteerde al een stuk beter dan met de Squadra-Tuning chip. Het eerste wat ons opviel na ombouw was dat de auto met te kleine injectoren rondreed. De motor krijgt nu dus precies de juiste hoeveelheid benzine en zal mooier op temperatuur blijven. Dit was met chip-tuning nooit boven tafel gekomen. Er staat een rollenbank-sessie gepland om het maximale uit de motor te halen en de ontsteking op scherp te zetten.  Ook de Yaris Turbo kreeg een nieuwe ECU en afstelling van ons. De eerste motor heeft het niet lang volgehouden op de standaard ECU. Te veel timing, te weinig brandstof en een te hoge compressie met teveel boost. Nu met een nieuwe sterker opgeboude motor en juiste parameters in een vrij programmeerbaar motormangement systeem gaat de auto weer als een speer. In de vrije klasses wist Ralf van Meer de 1600 supers achter zich te laten en beet zich vast in een overgemotoriseerde BMW. De nu nog bescheiden turbodruk kan nog behoorlijk worden opgevoerd en dan zal de auto zeker nog verder vooraan gaan rijden. Dit zal in combinatie met een rollenbanktest gaan gebeuren en we hebben grote verwachtingen van dit giftige stukje Japanse techniek. Dan laten we ook de BMW in het stof bijten. 
En dan zijn er nog een hoop projecten die wij niet noemen omdat deze volledig door onze klanten zelf zijn uitgevoerd. Er zullen ook wekelijks nieuwe auto's bij komen die opmerkelijk presteren. Dit heeft alles te maken met de robuustheid en gebruiksgemak van onze producten. En niet op de laatste plaats de begeleiding van onze klanten naar het succes en de kennis van het fijnafstellen en tunen van sportmotoren met behulp van de juiste materialen. Wij wensen alle teams die met ons samen werken heel veel geluk in de volgende races ! Wij zullen meer en meer op het circuit te vinden zijn. Want motorsport is ook onze passie.
|