Carburateur conversie
  • Een goed brandstof systeem is erg belangrijk.

    Niet alleen bepaald deze het verbruik van de motor, maar ook de levensduur.

    Als een motor veel te rijk loopt zal de overtollige brandstof de motor vervuilen en langs de zuigerveren lekken. Daar ontvet het de cilinderwand en zal het de olie verschralen.

    Een te arm mengsel geeft een erg hoge verbrandingstemperatuur. Behalve dat de kleppen het erg zwaar zullen krijgen, zal ook het motorvermogen niet optimaal zijn. De motor trekt niet en loopt niet mooi rond.

     Image

    Deze kan echt niet meer... Een kitcar wordt er niet eens meer mee toegelaten.

    Een carburatuer geeft een gemiddeld mengsel maar past zich niet aan de draaiomstandigheden of omgevingsinvloeden aan.

    Met de injectiemotoren van die tijd (1970-1988) is het al niet veel beter. De analoge systemen zoals D-jettronic en L-jettronic waren nou niet bepaald precies als het gaat om afstellingen en dosering.

    Met de moderne technieken die we tot onze beschikking hebben kunnen we dit nu veel beter.

    Auto's zijn zeer goed om te bouwen. Met legio voordelen:

    1. Mengselvoorwaarden en ontstekingstiming met diverse variabelen af te stellen in de gebruiksvriendelijke software.
    2. Afstellingen voor onder andere mengselvorming en ontsteking onder elke belasting en toerental afstelbaar.
    3. Moderne en gevoelige sensoren beschikbaar.
    4. Geen last meer van spanningswisselingen.
    5. De motor is dynamisch af te stellen waardoor in deellast een arm mengsel gegeven wordt en onder vollast een wat rijker mengsel voor betere koeling en performance.
    6. Geen olieverdunning meer -> langere levensduur van de motor.
    7. Een enorme reductie in brandstofverbruik (>30% gehaald bij auto's met D-jetronic).
    8. Koudestart verloopt gecontroleerd, zowel mengsel als toerental.
    9. Closed loop regeling: uitlaatgas wordt gecontroleerd en er vindt een terugkoppeling op de ingespoten brandstofhoeveelheid plaats.

     

    VE table

    Brandstofhoeveelheid afstelbaar voor ieder toerental bij iedere motorbelasting.

     

    Benzine + dampgas injectie

    Deze Volvo motor had origineel K-JetTronic. Nu heeft ze Individual Throttle Body Injection én LPG injectie. Bovendien is het ontstekingssysteem geheel herzien en heeft iedere bougie zijn eigen bobine.

 

 
< Vorige   Volgende >