De Tomcat is een Land-Rover chassis met een buizenframe met kunststof bekleding. De motor is een 3,9 liter Rover V8. Daarmee ontstaat een relatief lichte, oersterke terreinwagen met een enorme veerweg. Dit is een LARO 88, de korte wielbasis. De auto is van het team RACEMIJ en was kampioen in zijn klasse in 2007.
2008 begon minder goed. De Diesels overheersen het veld en de Tomcat bleef door ontstekingsproblemen een paar keer staan. Dit kon niet zo doorgaan. De motor is ooit voorzien geweest van een 5 liter V8 uit een TVR maar er zit nu een 3.9 uit een Discovery in. Deze motor was voorzien van een Lucas injectiesysteem en verdelerontsteking. En deze was niet helemaal fris meer.
Inmiddels is het ontstekingssysteem vervangen door een DIS ontstekingssysteem. Daardoor is de noodzaak van een verdeler verdwenen en kan nu ook de nokkenas veranderd worden. De verdeler werd immers aangedreven door de nokkenas.
Het verschil is behoorlijk. De motor loopt rustiger. Door de agressieve timing en inspuiting is ze een stuk feller geworden. De brandstofinspuiting is getuned op performance maar in deellast loopt ze nog altijd heel netjes waardoor ze ruimschoots voldoet aan de keuringsvoorwaarden van de APK.
Het systeem in aanbouw:
Het systeem in een behuizing tegen de elementen beschermd.
Plaatsing van de DIS bobine's voor een krachtige vonk en eliminatie van de verdeler.
En het resultaat (verdeler afgedopt):
De eerste race ben ik mee geweest om verdere afstellingen te doen. En met resultaat !