Volvo 242 GT ITB

Toen ik de Volvo kocht zag de motorruimte er zo uit:

 Solexen

De ontsteking maakte misfires omdat de bougiekabels niet goed langs de carburateurs konden. Op die plek sloeg de vonk door op de carburatuer. Fijn idee. Carburateur, benzine, vonk....

Het eerste wat dus moest veranderen was het plaatsen van een DIS ontsteking. Toen was ook al snel besloten om de carburateurs te vervangen door ITB's: Individual Throttle Boddies. Een gasklep per cilinder heeft als voordeel dat de lucht bijna ongehinderd de cilinder in kan.

Enginebay

Het bouwjaar van de Volvo is 1980. Wegenbelasting-vrij dus. Dus er moest LPG op. Maar 4 mengstukken zag ik niet zitten. No way. Vandaar dat ik een stel G3 LPG injectoren heb genomen en deze met het motormanagement systeem ben gaan aansturen. Dat heb ik geweten: LPG laat zich niet zo gemakkelijk behandelen als benzine. De mengverhoudingen zijn nogal kritisch en diverse variabelen wijken behoorlijk af. Bepaalde variabelen als LPG druk en temperatuur zijn lastig af te vangen. Daarvoor is een uitlaatgas-terugkoppeling nodig. Uiteindelijk heb ik dit helemaal onder de knie gekregen en had ik een van de eerste auto's rijdende op LPG met een zelf-programmeerbaar motormanagement systeem.

LPG injection

Een ENORM voordeel van dit systeem ten opzichte van welk mechanisch systeem dan ook is dat het instelbaar is op motorbelasting / gasklepstand en toerental. Hiervoor is een "kenveld" instelbaar. Dus ook na wijzigingen aan de motor kan door een simpele ingreep met een laptop de afstelling veranderd worden. De ontsteking werkt op een soortgelijke manier. Zie hieronder de VE table "mapping".

Mapping 

 

Het motorkarakter bleek echter compleet de plank mis te slaan. Door de 300+ graden nokkenas, de enorm korte inlaatspruitstukken en de gepoorte kop was de motor hoogtoerig. Het maakte de auto nogal bokkig in stadsverkeer en in de file. Boven de 4000 toeren kwam ze helemaal los waardoor een intimiderende hoeveelheid pk's loskwamen. Hetgeen resulteerde in een nogal fanatiek karakter...

ITB's

Hoewel de doelstellingen waren gehaald paste de motor niet bij mijn karakter. Ik vind dat een auto gemakkelijk moet rijden. Zowel op 1000 toeren als op 6000 toeren. Wachten tot de 4000-mark is gehaald en dan ongecontroleerd afgeschoten worden.. Niet mijn ding.

COP

Vandaar dat de ITB's geruimd werden. En er kwam een Turbo-motor in de Volvo.

 
< Vorige   Volgende >