Bezig met een (prive) projectje. De ultieme sleeper.... 
Het Escortje is mijn eerste autootje. Gekocht als student Autotechniek met veel hogere ambities dan die mijn inkomen destijds kon dragen. Achteraf blij: ik heb het wagentje weggezet en ben begonnen met bouwen. Er moest een 2 liter in. Of nee, toch een andere achteras. En een sper ! Uiteindelijk wordt het nog veel gekker... Kijk mee ! Nou ja, ik heb het ding dus opgeknapt maar ben er nooit mee gaan rijden. En dat was vermoedelijk de redding van deze puntgave Escort. Als ik er toen meteen mee was gaan rijden was het nu een verrot hok. De auto: Een Escortje uit 1973. Geboren als 1100 en nu onderhevig aan een verbouwing naar 2300. hier in een schuur waar ik me helemaal vast werkte.. Gelukkig heb ik het nu beter voor elkaar.. 


Nieuw hobbyhok ! 
Verbouwingen: De T5 Borg&warner van een Sierra Cosworth past natuurlijk niet in de krappe tunnel van de Escort. De zaag erin ! 


Nog meer zagen ! De coilover schokdempers (voorheen bladveren) komen nu recht omhoog te staan in de wielbak. Daarvoor moeten "turrets" ingelast worden. Zagen maar... 
En lassen: 
Met als resultaat: 
En ook de wielbakken erin voor de 6-link wielophanging, tevens een dikkere tunnel voor het differentieel: 


De steunen om de WATT's geleiding aan vast te zetten: 
Dit moet daar:  
En dan zijn we aan de achterkant wel zo'n beetje klaar... Ow, de voorkant ! Laten we de motor erin hangen ! 
Dat past natuurlijk voor geen meter.. Dus meer zaagwerk en laswerk... [/img]
Motorsteunen in aanbouw: 

En daar gaat de hele motor dan met bak en al. Subframe ook op zijn plek. Who needs a dry sump anyway ? 

De baksteun in aabouw. Alternatieve (stijvere) ophanging. 
Zo hangt de auto er nu bij: 
Zo hangt de achteras er nu bij: 
Ik heb de naden afgekit en het nieuwe spul in een lichte kleur gespoten. Dan heb ik snel door als de roestduivel toe slaat. Over een jaar of wat zal ze nog wel een keer op het "spit" gaan om alles strak te maken. Nu: stop-roest en maakt rij-klaar. 
FMIC !  De meeste mensen zullen nu wel in de gaten hebben wat ik ga doen. De Duratec 2.3 motor is al niet de gekste. Het blok is 20 kilo lichter dan de Zetec en heeft erg veel potentieel. Met een setje ITB's en nokkenassen moet ze goed boven de 200 pk kunnen uitbraken. Ik ga een klein stapje verder. Er komt natuurlijk een turbo op. Daarvoor was dus die FMIC nodig. Ik heb een type gebruikt van de Ford Sierra Cosworth. Niet omdat ie van Ford is, maar omdat ik gezien had dat deze intercooler perfect past in een Mk2. Dus ik hang de koeler op zijn plek... Perfect in een Mk2, maar dus niet in de Mk1 ! De intercooler was zo'n 3 rijen te lang. Dus.... Zaag erin ! 
Niet geheel zonder lef... Vriend Tim gebeld, is van beroep TIG lasser. Maar last RVS... Tim gromt dat ie niets weet van aluminium en dat het rotspul is. Stelt zijn verlanglijstje voor het TIG apparaat op en off we go naar de shop. Juiste stift en toebehoren gehaald en proberen maar. Tim hecht rustig het plaatje vast, gaat er eens voor zitten en begint met lassen... En
En.... Legt meteen een perfecte las neer. Met de understatement van de eeuw: Goh, zo lastig is het nou ook weer niet...
Inmiddels zit de FMIC dus netjes gelijk met de slotvanger. Welke nog een beetje hobbelig is door het zaagwerk om het spul ruimte (en lucht) te geven.  

Goed, vervolgens de rest van de goodies eropgeschroeft... De ITB's ! Een turbo met ITB's.... Hmmm... Onverstandig.. Maar ik ken de ITB's altijd nog vervangen door een plenum met centrale klep. Het is spul dat ik heb liggen dus het is nu wel zo handig om het erop te schroeven, niet ? 
Waar bij mijn Volvo 3 meter FMIC tubing onder de kap zit zal bij deze auto minder dan 1 meter volstaan. Het is ongelofelijk hoe dicht de FMIC bij de inlaten komt. De trompet is natuurlijk voor de sier, deze zal vervangen worden door een heel klein omkrullend trompetje in het plenum. Dat Tim wel effe voor me wil lassen.... Wat drink je eigenlijk, Tim ? 
Ondertussen werk ik verder aan de voorwielophanging. Komende week moet ze van de brug af om de AC-Cobra's ruimte te geven. (LPG injectie project ~400 pk....) De motor gaat dan uit de auto om grondig onder handen genomen te worden. Spruitstuk bouwen en wat inwendige verstevigingen... De gehele ombouw zal nog wel een poosje in beslag nemen gok ik zo ! Nog een paar weekjes en dan is het bodywork gedaan. Dan komt de techniek aan de beurt. Verdere techniek (preview): De wielophanging voor en remmerij: 


Goodies ! 
|