CX 24 GTi LPG injection

De eigenaar van deze CX GTi was het meer dan zat. Het Gen1 systeem dat in deze CX zat deed het niet goed. Het is lastig om mensen duidelijk te maken dat een systeem van ~1000 euro op een injectiemotor niet goed werkt. Ik zal het toch proberen.

De inlaat wordt door een dergelijk systeem enorm geknepen (de helft van de diameter van de aanzuigbuis bestaat uit venturi) Daarnaast had deze CX ook nog een klep in de inlaat om te voorkomen dat de luchtweger kapot zou gaan bij een eventuele back-fire. Van de 128 PK's blijven er behoorlijk minder over.

Bij turbo-motoren is ook de turbo gevuld met een mengsel van zuurstof en LPG. Bovendien wordt dan de inlaat naar de turbo geknepen hetgeen turbo-surge in de hand werkt. De onderdruk in de aanzuigbuis zal de dichting van de turbo op termijn vernielen en deze zal olie in de inlaat gaan lekken. De gehele inlaat inclusief luchtweger, aanzuigbuis en spruitstuk is gevuld met een explosief mengsel. Wachtend op ontsteking. (back-fire)

Er is geen enkele feedback naar het systeem of de afstelling juist is. Met kans op verbrande kleppen, lekke koppakking, veel te hoog verbruik, noem maar op.

Deze CX deed het dus helemaal niet lekker op LPG. Daar moet verandering in komen.

Deze Citroen 2.4 GTi is nu voorzien van een dampgas injectie installatie.

CX GTi Dampgas-injectie

Het motormanagement systeem blijft volledig intact. De dampgas injectie installatie wordt volledig autonoom opgebouwd naast het benzine-injectie-systeem. Hierdoor is er zo goed als geen kans op vervelende storingen en invloeden van systemen die elkaar in de weg zitten.

De voordelen:

Minimale kans op backfire (afwezig)

Zuinigere loop

Behoud van vermogen door afwezigheid van venturi, zowel op benzine als op LPG.

Closed-loop regeling: door middel van breedband lambda-sensor een minimale uitstoot

Toepasbaar op alle typen auto's en motoren: K-jettronic, carburateur, D-jettronic, LH-jettronic, Turbo-motoren (!) enz. Ook meerdere inlaatkleppen (ITB's / dubbele spruitstukken) vormen geen probleem.

 

CX GTi Dampgas injectie

Een probleem van deze auto's is dat ontstekingsonderdelen niet meer te verkrijgen zijn in de nabije toekomst. Ook zijn er vaak mankementen aan dit systeem. Een leuke bijkomstigheid is dus dat we ook meteen de ontsteking aanpakken door de plaatsing van een DIS bobine uit een moderner type auto.

CX 2.5 GTi motorruimte

Inmiddels hebben wij de verdamper en de LPG rail geplaatst. Let op de positionering van de verdamper. Normaal moet deze in rij-richting van de auto geplaatst worden om zo geen druk-variaties te weeg te brengen. Hierdoor kan het mengsel verstoord worden (pardon, wat gebeurd er dan in de bocht ?). Bij een dampgas-injectie systeem is dit niet meer nodig. De restdruk van de verdamper is 1 bar en de flow is niet meer geregeld door de trek van de venturi maar de LPG wordt onder druk in de inlaat gespoten. Een drukvariatie heeft minimale invloed op het resultaat. De drukvariatie zal ook veel minder zijn omdat de verdamper druk gestuurd is en niet door de trek van de venturi bediend wordt. Een veel minder gevoelig systeem dus.

LPG injectoren

Het originele kastje dat de injectoren onderbreekt blijft behouden. Zo start de auto nog altijd op benzine en schakelt ze boven een bepaald toerental over op LPG. Komende week wordt dit project afgerond. De CX loopt inmiddels op dampgas injectie. Tijdens een proefrit moesten we inhouden omdat het maximum toerental bij 195km/uur in de 5 werd behaald. De auto wou nog best wat harder.. Ondanks dat we niet zuinig met de brandstof omgegaan zijn (tijdens het tunen moet je nou eenmaal alle belastingen een keer aantikken..) werd er meer dan 500 km op een gasvulling gehaald. Dat is behoorlijk zuinig. De auto is inmiddels terug bij de eigenaar. Die me kwam melden dat hij aan het sparen is... Voor de toekomstige bekeuringen. De GTi ligt bij 120 zo lekker aan het "gas" dat je gemakkelijk ongemerkt harder gaat rijden. En in een CX heb je dat niet snel in de gaten..

 

Een geweldige CX die op LPG béter rijdt dan op Benzine !

 
< Vorige   Volgende >