Corrado 2.0 TFSI

 

9 december 2008 

Een Corrado met een 2.0 TFSI motor. De motor is voorzien van een 1.8T spruitstuk met losse injectoren. Een waanzinnig uitgangspunt voor de ultieme Corrado....

Corrado 2.0 TFSI
De Corrado bij ons op bezoek

De klant heeft een motor laten inbouwen maar had problemen met het management systeem. Op verzoek zijn ze de auto komen brengen op een aanhanger. Toen ik de kap opendeed wist ik niet wat ik zag.. Een heel erg mooie TFSI motor met een DigiFant management systeem uit de G60. De COP's waren vervangen door een verdelerkap welke olie lekte. Verder waren er diverse modificaties gepleegd om het spul aan het lopen te krijgen.

TFSI

Een verdelerkap op een TFSI motor ? Weg ermee !

Het was overigens niet de eerste TFSI motor die in deze auto gehangen was. De eerste had het begeven na het opschroeven van de turbodruk.

De klacht was dat de motor niet geheel netjes liep, inmiddels geen vermogen meer had door montage van een dubbele (!) koppakking en dat deze regelmatig de geest gaf.

We zijn begonnen met de motor te ontdoen van het verouderde Digifant systeem dat helemaal niet op deze motor thuis hoort. De draadboom met de Digifant werd eruit geplukt. De stekkers van de injectoren werden losgenomen en deze begonnen onmiddelijk benzine te sproeien bij aanraking. De injectorklemmetjes raakten de rail niet... Ze zaten slechts ingeklemd door de rail... Bij nadere inspectie bleken het de standaard 180Pk injectoren te zijn. Deze zijn te klein voor deze motor.

Digifant op een TFSI ?

Digifant op een TFSI ? Weg ermee !

In de draadboom kwam ik diverse openliggende aders tegen en sommige vertoonden schroeisporen. Het had niet veel gescheeld of de auto was afgebrand. De lekkende verdelerkap had veel motorolie op de versnellingsbak gelekt. Daar zat ook vrij veel originele bedrading van de Corrado. Deze was inmiddels al aangetast en meerdere aders vertoonden reeds breuken. Ook daar is herstelwerk noodzakelijk...

Verder bleek het gasklephuis gemodificeerd. De stationairmotor was eruit gehaald en er waren een nul-last en een vollast contactschakelaars ingebouwd van het oude digifant systeem.....

Gasklephuis

Het gemodificeerde gasklephuis zal een nieuwe modificatie nodig hebben.

Een jammerlijk geval van een heel erg mooi project dat de verkeerde electronica heeft gekregen om het echt goed af te maken. Met een dure schade tot gevolg.

Tijd voor wederopbouw ! Tijd om te laten zien hoe het anders kan.

Allereerst onnodige componenten van de motor afgeschroeft (verdelerkap...) en de COP's terug geplaatst. Bedrading aangelegd van de sensoren / actuatoren.

Bedrading in aanleg

 Bedrading in aanleg.

Ik hou ervan om de bedrading netjes af te werken. Zo is ze beschemd tegen doorschaven en ziet de motorruimte er overzichtelijk en netjes uit. Ik gebruik nieuwe stekkers. Ik krimp zelf de contacten er aan met een speciale tang. Er zitten rubbertjes tegen vocht in de stekkers. Vervolgens zet ik de stekkers af met een gevlochten omhulsel en krimpkous. Dan krijg je kwaliteit.

Bedrading-details

Details van de bedrading in aanbouw

Tijdens het ombouwen kwam ik nog een actuator tegen die ik eerst over het hoofd had gezien. De foto maakt wel duidelijk waarom. De actuator was ontdaan van haar bedrading.

VVT

De VVT besturing.

De TFSI motor heeft een variabele nokkenassturing. Maar de actuator hiervan is ontdaan van haar draden. Het motormanagement systeem is in iedergeval in staat een aan/uit VVT sturing te doen. De VVT zit helaas vastgelast. Dus ik kan deze niet aansturen. Normaal gesproken zou dit wel mogelijk zijn.

Ondertussen ook een begin gemaakt met het herstel van de originele bedrading van de Corrado. Deze was door olie-lekkage van de verdelerkap totaal verteert. De bedrading die niet (meer) nodig is haal ik weg. Het schiet nu een klein beetje op en ik ben zeer tevreden hoe het eruit ziet. Maar we hebben nog wel even te gaan.

Na wat oponthoud (kerst, oud-en-nieuw, bulken E-mail, erg veel telefoontjes, kleine projectjes tussendoor) hebben we de draad weer opgepakt. Er zit weer leven in de Corrado. Een actuator test (ingebouwd in de motormanagement systeem software) deed mij ontdekken dat 2 van de meegeleverde COP's niet in orde waren. Eentje faalde in zijn geheel. Om toch de motor gestart te krijgen is 1 injector losgekoppelt en 1 COP weggelaten zodat we konden kijken of de motor wou aanslaan en geen vloeistoffen zou lekken of andere onvolkomendheden zou hebben.

Bij de eerste poging sloeg de motor gelijk aan en ging haar rondjes draaien. De motor draaide heel rustig keurig 900 toeren op drie cilinders. Na een 2 minuutjes draaien de motor weer stil gezet en nieuwe COP's besteld.

Tijdens een proefrit bleek inderdaad dat de injectoren veel te klein waren. Tot 4500 toeren kon ik het mengsel rijk houden, daarboven tikte ik de 100% duty cycle aan en dan moet je stoppen voor het mengsel omklapt naar arm.

De auto teruggebracht op de trailer naar de klant. Daar de injectoren gewisseld en toen kwam de aap uit de mouw. Dit is geen auto, geen vliegtuig maar een straaljager. Een mooi breed koppel laat de auto super soepel rijden maar ook razend vlot als je het gas dieper intrapt.

Zó hoort de motor zijn werk te doen !

 
< Vorige   Volgende >